Winkelwagen Geen producten

Winterklaar maken

Aan het einde van een (hopelijk) mooi vaarseizoen is het weer zover: de boot dient klaargemaakt te worden voor de winter! Zeker bij boten die in het water verblijven, is het belangrijk om een aantal handelingen te verrichten. Waar moet je allemaal aan denken?
 
Je kan de activiteiten splitsen in twee categorieën:
1.Algemeen onderhoud
2.Technisch onderhoud
 
Wij hebben hieronder de belangrijkste activiteiten voor je in een checklist gezet.
 
Onder algemeen onderhoud vallen minimaal de volgende activiteiten.

1.Koelkast

  • Zet de koelkast uit.
  • Zorg dat de koelkast leeg is. Denk daarbij niet alleen aan bederfelijke etenswaren maar ook aan blikjes/flesjes/etc. Mocht het gaan vriezen, dan gaan deze verpakkingen waarschijnlijk kapot en dat geeft weer het onnodige schoonmaakwerk zodra de temperatuur boven het vriespunt komt.
  • Maak de koelkast goed schoon met een algemeen ontsmettingsmiddel, zodat er geen ongewenst leven in de koelkast ontstaat.
  • Zet de deur van de koelkast op een kier, op die manier zorg je voor voldoende ventilatie en voorkom je een muffe lucht. Veel koelkasten hebben overigens een kierstand.
 
2.Watertank
  • Spoel de watertank met een reiniger. Er zijn diverse goede reinigers in omloop, wij gebruiken zelf NeoNautic Watertankreiniger. Tip: gebruik geen chloor en/of andere huishoudelijke producten. Dit geeft een nare geur en doodt niet alle bacteriën, bovendien kan er schade ontstaan aan de kunststof leidingen.
  • Na het reinigen van de tank en leidingen moet er zoveel mogelijk water uit de tank gepompt worden. Leeg de watertank d.m.v. het opendraaien van de kraan, bijvoorbeeld in de eventuele douche en/of de buiten douche.
  • Je kan de leidingen eventueel nog watervrij maken door een kleine compressor te gebruiken die lucht door de leidingen blaast. Let op dat er dan wel een open verbinding is tussen een open kraan en de compressor.
  • Indien je de leidingen niet goed kan leegblazen, dan kun je deze ook vullen met een geschikt antivriesmiddel. Gebruik geen antivries die voor auto’s gebruikt wordt, aangezien deze giftig is (ethyleen glycol).
 
3.Toilet
  • Spoel het toilet door met antivries.
  • Mocht je een toilet hebben met een buitenklep, sluit dan de kogelkraan.
  • Voorzie het toilet van een laagje antivries.
 
4.Kleding/kussens
  • Haal, waar mogelijk, zoveel mogelijk textiel van boord, denk aan slaapzakken/beddengoed, keukentextiel, kleding, etc. In het geval je alles wast, laat het thuis goed drogen en bewaar alles op een droge plek.
  • Mocht er textiel aan boord blijven, zorg er dan voor dat het niet kan gaan schimmelen. Denk daarbij aan recentelijk gebruikte zwemvesten, funtubes en lijnen.
  • Zet eventuele kussens van de banken rechtop zodat er voldoende ruimte is voor ventilatie.
  • Mocht je ventilatieroosters hebben en de boot overwintert in een loods, dan is het zeker aan te raden deze open te zetten. Tip: Leg een briefje in de kuip zodat je niet vergeet deze weer dicht te zetten voordat jij of de havenmeester je boot weer te water laat.
 
5.Overkapping
  • Mocht de boot is een loods komen te liggen, dan is het wellicht zinvol om te kijken of er reparaties moeten plaatsvinden aan de aanwezige overkapping. Vaak duren deze reparaties een aantal dagen. Nu heb je voldoende tijd om de reparatie te laten verrichten. Tip: vraag ook eens bij een kledingherstelbedrijf wat de mogelijkheden zijn. Zij hebben doorgaans ook canvas en kunnen relatief goedkoop de reparatie verrichten.
 
6.Dek
  • Maak het dek extra goed schoon. Tijdens het vaarseizoen hou je het dek prachtig door middel van een goede onderhoudsshampoo. Voor de winterperiode is het verstandig een nieuwe waxlaag aan te brengen. Voordat je wax gebruikt, is het aan te raden eerst het dek (en de romp) goed te reinigen met een reiniger die naast het vuil ook de oude waxlagen verwijdert. Dit scheelt enorm veel tijd bij het aanbrengen van een nieuwe waxlaag.
7.Romp
  • De romp is eveneens volgens bovenstaande methode te reinigen. De aanwezige bruine vieze aanslag is eenvoudig te verwijderen met NeoNautic Vaaraanslagverwijderaar. Tip: Als je de waterlijn gaat schoonmaken is het zinvol om de antifouling te beschermen door dit eerst af te plakken met plakband (goede kwaliteit). Anders komen er vegen in de kleur van je antifouling op je sponsje en daarmee dus ook boven de waterlijn.
 
  1. Onderzijde
  • Als de boot in de loods geplaatst wordt is het ook zinvol om meteen de onderzijde goed te reinigen. Vaak wordt de boot op bokken geplaatst en is dit een uitgelezen kans om de onderkant van de boot onder handen te nemen.
  • Oordeel of er nog genoeg antifouling aanwezig is. Mijn advies is een antifouling die zelf slijtend is: elk jaar gaat er door het varen een klein laagje af.
  • Maak alle onderdelen weer kalkvrij. Als je kalk laat zitten, dan vormt zich op den duur een harde laag die zeer lastig te verwijderen is. Kijk op www.hollandboatcare.nl/kalkverwijderaar voor informatie hoe je het beste kalk kunt verwijderen. Let daarbij ook op eventueel aanwezige trimtabs.
Dan nu de checklist voor het technisch onderhoud:
1.Accu’s
  • Tijdens de winter is niet noodzakelijk om je accu’s van boord te halen. Moderne accu’s kunnen lange tijd de voltage op niveau houden. Wel is het zinvol om de min pool (vaak de zwarte kleur) af te koppelen. Zorg ervoor dat de accu’s goed opgeladen zijn voordat je de kabel los maakt.
2.Motor
  • Het winterklaar maken van de motor is een belangrijk onderdeel. Doe dit net voordat je de loods ingaat of net voordat de motor voor lange tijd niet gebruikt wordt.
  • Bij een boot met een benzinemotor is het van belang om een brandstofadditief toe te voegen. Onze huidige brandstof bevat namelijk een mengsel van ethanol en dit trekt vocht aan in je tank. Zorg ervoor dat je deze toevoeging ook even laat meevoeren in de brandstofleidingen en de motor.
  • Zorg voor een volle tank: benzine trekt vocht aan, dus hoe voller de tank hoe minder vocht er aangetrokken kan worden.
  • Vervang de motorolie, doe dit met een warme motor. Vaak wordt motorolie d.m.v. pompje uit de motor gezogen. Hoe warmer te motor hoe vloeibaarder de olie is en hoe makkelijker de olie op te zuigen is door een vacuüm pompje.
  • Vervang het oliefilter.
  • Vervang het brandstoffilter. Als er gebruik wordt gemaakt van een draaibrandstoffilter (net als bij een auto) dan is zinvol om bij het terugplaatsen van het filter deze meteen te voorzien van een flinke scheut 2-takt olie. Deze olie zorgt ervoor dat er geen roestvorming komt binnen het motorblok. Start de motor en bij een onregelmatig toerental stop je de motor. Nu weet je dat de olie zich goed heeft verdeeld door alle brandstofleidingen en motorblok.

  Marco en Marieke         Reacties (0)

Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Meer reacties

 

* = prijzen zijn inclusief BTW
Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.